|
Va propunem mai jos citeva
puncte de vedere asupra evolutiilor pe internet in acest an si
perspectivele pe care le deschid.
"O CRIZA DE MARKETING PE CARE BANII NU O VOR
PUTEA REZOLVA!"
Cu acest enunt incitant isi deschide Seth Godin, vice presedinte de
Marketing Direct la Yahoo!, cartea dedicata "marketingului cu
permisiune" (unul dintre bestseller-urile anului 2000 la Amazon) .
Autorul argumenteaza in aceasta carte ca publicitatea traditionala nu ar
mai fi un mod eficient de a atrage si pastra clienti si propune in
schimb o noua strategie care a fost deja probata cu succes de mari
companii ca Bell Atlantic si American Express.
ZGOMOTUL SI FURIA... CONSUMULUI
Se estimeaza ca, in SUA, un consumator mediu este bombardat intr-un an
cu mai mult de 1 milion de mesaje publicitare. Asta inseamna ca
intr-o zi consumatorul obisnuit este invitat sa aleaga intre 3000
de produse. Cheltuielile in publicitate continua sa creasca vertiginos
in timp ce rezultatele sunt din ce in ce mai alarmante. Se ajunge la un
paradox: cu cit se cheltuieste mai mult, cu atit este mai putin
eficient. Reclamele nu izbutesc sa razbata prin zgomotul publicitar
devenit excesiv de dens. Pe de alta parte, exista o resursa care se
apropie de punctul critic:
TIMPUL de care dispune consumatorul. Ca urmare a exploziei de informatie,
capacitatea lui de ATENTIE se diminueaza considerabil. Aceasta
criza combinata - de timp si de atentie - defineste era informatica
si este unica in istoria umanitatii.
CIOC, CIOC... NE PERMITETI?
Intr-un peisaj atit de sumbru, internetul si noile tehnologii de
comunicare - din ce in ce mai sofisticate - fac posibila o alta
abordare, complet diferita de publicitatea traditionala. Propunerea
este: marketingul cu permisiune. Acesta individualizeaza mesajul
publicitar si aduce in prim plan interesele consumatorului. Oferta este
diversificata astfel incit sa raspunda cit mai fidel nevoilor unei
clientele deja existente. Strategiile de atragere a noilor consumatori
sau la baza comunicarea interactiva. Internetul este mediul ideal
in care se poate desfasura un astfel de proces datorita uriasei
acumulari de informatie, a numeroaselor instrumente de interactiune
individuala si a inlaturarii barierelor geografice.
|
|
Piata internet din Romania se
cifreaza la aprox. 9.000.000 USD pe an; o cifra relativ modesta in
comparatie cu Ungaria - 800.000.000 USD sau Cehia - 1.600.000.000 USD
anual.
Populatia internetului a atins la
sfirsitul anului 2003 430 de milioane de utilizatori dintre care 41 % sunt
nord americani.
In 2005 se estimeaza ca vor fi un miliard de oameni cu acces la internet iar procentul americanilor va
scadea la o treime.
Celelalte tari situate in clasamentul
primelor 10 la inceputul anului 2002 sunt Japonia, Anglia, Canada,
Germania, Australia, Brazilia, China, Franta si Coreea de Sud.
De la inceputul acestui an, Germania a
facut de nenumarate ori subiectul site-urilor de stiri datorita
cresterii spectaculoase a numarului de utilizatori internet si a
evolutiei rapide inregistrate in domeniul comertului electronic.
Pina nu demult, Germania era
considerata printre cele mai conservatoare tari din Europa, fiind extrem
de reticenta la expansiunea internetului. (Sursa: CyberAtlas.com)
|
|
Asemanari:
TV si internetul cistiga audienta prin rapiditatea transmisiei de
informatie , TV si internetul supravietuiesc prin vinzarea
de publicitate intre diferitele soiuri de informatie furnizata, TV
si internetul furnizeaza consumatorului show in afara de informatie,
deci au o componenta de entertainment bine definita , TV si
internetul vind direct produse : TV prin teleshopping, internetul
prin magazine virtuale, ambele folosind servicii postale pentru livrari
la domiciliu , TV si internetul sunt fundamentate electronic si
folosesc imaginea pe ecran ca mijloc de comunicare , TV si internetul
ocupa timp
Deosebiri
TV nu stocheaza informatie, internetul stocheaza - mesajul internet
ajunge mai repede la destinatar, decit mesajul TV targetul
internet poate fi mult mai precis decit targetul TV calitatea imaginii
TV este inferioara calitatii imaginii Internet: 4-500 de linii fata de
650 de linii (unitate de masura pentru claritaqtea ecranului) costurile
TV sunt mult mai mari decit costurile Internet volumul de informatie
internet fata de volumul de informatie TV transmisibil pe unitate de
timp este mai mare TV cultiva vedeta, internetul nu initiativele
comerciale internet sunt mult mai productive decit cele TV unitatea de
publicitatea este mult mai ieftina pe internet decit pe TV
PERSPECTIVE 2002
Internetul cistiga piata globala datorita avantajelor evidente pe care
le ofera in raport cu tv. Crearea retelei EOL (sora europeana a AOL-ului)
si campania de achizitii pe care concernurile americane si europene mari
o duc fata de retele tv conduce la ideea ca internetul va inghiti TV.
Consecinta va fi mutarea strategiilor si campaniilor de promovare de pe
TV pe internet. In 1999 Microsoft a pus la punct prima telecomanda
comuna tv/I care imparte un ecran in patru speturi si difuzeaza patru
tipuri de informatie internet sau TV concomitent. Un spatiu publicitar
achizitionat intr-o asemenea retea este evident mai profitabil.
Internetul dezvolta si strategii educationale (invatamint la distanta)
la costuri mult mai mici decit cursurile tv si costuri mai mici chiar
decit banalul mers la scoala. Marile retele de televiziune au observat
pericolul si incearca sa se asocize cu mari furnizori internet. In
urmatorii 5 ani prezenta internetului in casele individualilor va fi cel
putin la fel de intensa ca si a TV.
|
|
De ce e-comert?
Lucrurile asa au evoluat in economia mondiala, astfel daca nu esti pe
internet, nu existi.
Apare intrebarea, dar ca firma romaneasca la ce am nevoie de internet?
Pentru ca piata evolueaza , acum patru ani, erau cativa romani care
navigau pe internet , mai mult cei din SUA sau Canada, dar pe zi ce
trece, tot mai multi romani navigheaza pe internet , cauta, sunt
dornici de nou, din ce in ce mai multe firme inteleg ca este imperios
necesar prezenta lor pe web.
Dupa preconizarile specialistilor romani in internet, in maxim 2 ani de
zile, dar se poate si mai repede, se vor putea face tranzactii cu carti
de credit in Romania. ; dar pana atunci nu trebuie sa stea nimeni cu
mainile in san, daca aveti ceva de vandut, aceasta se poate face si prin
circuitul clasic, in care punem putina doza de noutate. Adica, aveti un
magazin online, care poate foarte bine sa accepte carti de credit, dar
inca nu puteti folosi aceasta facilitate, dar clientul poate face o
comanda prin internet, dupa vizionarea catalogului online, iar plata o
va face prin posta clasica. Ganditi-va la cati potentiali clienti puteti
avea. Momentan vindeti produsele dumneavoastra intr-un singur oras,
intr-un singur magazin, sau aveti un lant de magazine sau de
distribuitori, dar nu acoperiti toata Romania, ce sa mai vorbim de cei
din afara Romaniei. Dar cu ajutorul internetului, catalogul
dumneavoastra poate ajunge in orice casa, la orice posibil client,
asa veti obtine multi clienti noi, care au nevoie de produsele
dumneavoastra.
Dar veti mai obtine clienti noi si pentru ca veti avea preturile mai
mici, se elimina cheltuielile cu distribuitorii, adaosurile comerciale
pe care le practica revanzatorii. Si un client, chiar unul vechi, va
prefera sa cumpere prin internet produsul direct de la dumneavoastra
decat de la magazinul de la coltul strazii care il ofera la un pret mult
mai mare.
Ce inseamna acest lucru? Veti avea de pierdut? In nici un
caz, veti avea de castigat, pentru ca mai multe produse vandute
duce la un castig mai mare, ceea ce urmariti si dumneavoastra de fapt.
Si cand va ganditi ca acest lucru se poate realiza cu ajutorul
comertului electronic. Noi va oferim un magazin virtual, deschis 24
de ore din 24, 7 zile pe saptamana. Nu este convenabil pentru
dumneavoastra? Este ceea ce si-ar dori fiecare comerciant si nu numai.
Nu conteaza ce vindeti, ci conteaza ca pe internet veti gasi multi
clienti dispusi sa plateasca pentru ceea ce oferiti dumneavoastra. De
castigat veti avea de castigat atat dumneavoastra (reducerea
cheltuielilor) cat si clientii dumneavoastra (preturi mai mici, sau
aceleasi dar economisirea timpului necesar pentru cumparaturi). Daca
acestea nu v-au convins ca merita sa aveti propriul dumneavoastra sit
comercial, va mai spunem ca zilnic apar noi si noi magazine virtuale,
toate fiind concurenta dumneavoastra.

|